KÖPVILLKOR

 

Om Smartfoder AB

Företaget har sitt säte i Danderyd. Företagets postadress är Svärdvägen 21, 182 33 Danderyd.

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@smartfoder.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@smartfoder.se.

Om du beställt en prenumerationsprodukt så godkänner du att vi återkommande kommer att skicka din sparade beställning samt belasta ditt angivna betalsätt vid varje beställning.

Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

Betalning

Vi använder Stripe som vår betalleverantör. Där kan du för närvarande betala med Visa, Mastercard och American Express.

Användarkonton

När du lägger din första beställning på smartfoder.se så skapas samtidigt ett konto åt dig. Ditt användarnamn är den epostadress du använder vid första beställningen och ditt lösenord skapas automatisk och skickas till din epostadress. Smartfoder AB förbehåller sig rätten att ensidigt avsluta konton och blockera ip-adresser om vi anser att det finns skäl att göra det.

Leverans & frakt

Våra normala leveranstider är 0-3 arbetsdagar. Beställningar som läggs före klockan 12.00 skickas som regel samma dag. Fördröjd leveranstid kan förekomma.Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@smartfoder.se.

Vid adressändring, namnändring eller annan ändring på order som är skickad tillkommer en avgift om 150 kr.

Om varan du beställt finns i lager skickar vi den vanligtvis inom 0-2 arbetsdagar.

Fraktbolagets leveranstid tillkommer sedan och beror på var i landet du bor.Vid eventuell returfrakt står kunden för kostnaden.

Hemleverans

Väljer du fraktalternativet Hemleverans godkänner du också att du inte kvitterar leveransen. Kvittensen anses ha levererats när chauffören lämnat av paketet.

Leverans till ombud

Observera att ditt paket kommer att ligga kvar hos ombudet i 14 dagar sedan kommer det att gå i retur till oss. Vi kommer då ta ut en avgift på 150 kr för returfrakt och administration.

Smartfoder AB använder två olika fraktalternativ. Vi listar dessa alternativ nedan.

Budbee

  • Hemleverans med bud utan kvittens
  • Levereras till angiven adress på vald tid
  • Tillgängligt för ca 60% av Sveriges befolkning
  • Expressleverans

Klimatkompenserad hemleverans utan kvittens. Paketet levereras på kvällstid mellan kl 18 och 22 i Stockholmsområdet. Väljer du Budbee som fraktalternativ godkänner du att inte kvittera leveransen. Kvittensen anses ha lämnats när chauffören lämnat paketet.

Postnord Ombud

  • 1-3 vardagar
  • Leverans direkt till närmaste ombud
  • Tillgängligt i hela landet

Levereras till ditt närmaste Postnord-ombud. Observera att ombud på mindre orter ibland har begränsad utkörning vilket kan påverka leveranstiden. När paketet har kommit fram till ombudet får du en avisering och kan hämta ditt paket med hjälp av svensk legitimation samt kolli-ID.

Postbox

Vi kan för närvarande inte skicka paket till adresser som använder sig av postbox. För att vi ska kunna skicka en order krävs det att vi har en giltig gatuadress.

Skicka varor utan kvittens

När du väljer Hemleverans skickas varorna utan krav på kvittens. Varken fraktleverantören eller Smartfoder AB tar något ansvar för ordern efter avställning. Under transporten fram till dig så ansvarar vi för försändelsen men när fraktleverantören har lämnat ordern räknas det som kvitterat. Om din order skulle försvinna eller skadas efter avställning så har du ingen rätt till ersättning från vare sig fraktbolaget eller Smartfoder AB.

Outlöst paket

För paket som inte löses ut hos ombud förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnaderna för returfrakten, expeditions och hanteringsavgift, för närvarande ligger den avgiften på 150 kronor.

Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

Vid nyttjande av din ångerrätt:

Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss via info@smartfoder.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.Du bör omedelbart och senast inom lagstiftade 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@smartfoder.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.Om vi inte kan åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Information om CookiesEnligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

Personuppgifter

Genom att handla hos Smartfoder AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.Smartfoder AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

Vilka uppgifter lagrar vi?

För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

Rättslig grund

I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som delas är IP-adress, personnummer, förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. Betalar du med kort hanteras din kortinformation av betalleverantören och vid betalning mot faktura ditt personnummer. Vi lagrar varken personnummer eller din kortinformation i vår databas.Vi använder oss av Dintero som betalleverantör.

Fraktbolag

För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans, E-postadress och mobilnummer.De fraktbolag vi samarbetar med är: Budbee och Postnord.

Lagertjänst

Vi samarbetar med ett lagertjänstbolag som heter Bonver Logistics AB. De hjälper oss att hantera våra ordrar. Med detta bolag delas ditt förnamn, efternamn, mobilnummer samt din adress och e-postadress.

Nyhetsbrev

Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.Vi använder MailChimp för utskick av nyhetsbrev.

Rätten till tillgång

Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.Rätt till rättelseDu har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

Rätten att bli glömd

Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

Ansvarig för dataskydd

Smartfoder AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

Så skyddar vi dina personuppgifter

Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odrVid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

Force Majeure

Vid yttre händelser utanför Smartfoder.se´s kontroll t.ex. krig, strejk, myndighetsåtgärd, lagbud, sabotage, naturkatastrof, brand, översvämning, terrorism, tekniska problem fel i el & dataförbindelser eller annan kommunikation och förseningar från underleverantörer som inte kan fullfölja sitt åtagande till oss pga. ovanstående omständigheter som angivits eller liknande händelser.Under någon av dessa omständigheter så ska vi på Smartfoder AB informera kunden om åberopad force majeure i början av händelsen och meddela kund när force majeure upphör. Vid force majeure utgörs det en befrielsegrund från att vi på Smartfoder AB ska betala ut skadestånd och andra påföljder.Vid dessa omständigheter så förskjuts Smartfoder ABs förpliktelser att fullgöra köpeavtalet fram tills att dessa omständigheter är över eller om det varar mer än två månader så har du som kund och även vi på Smartfoder AB rätt att häva köpet utan att behöva betala ut skadestånd.CopyrightAllt innehåll på Smartfoder.se, så som bilder, logotyper, text och grafik tillhör Smartfoder AB eller våra leverantörer och är skyddat enligt svenska och internationella upphovsrättslagar.